خبر مهم : حمله تروریستی به حرم شاهچراغ؛ فرمانده سپاه فارس جزئیات را بیان کرد کشف خانه امن تروریست ها در استان فارس توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) حادثه تیراندازی تروریستی در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) حضور زنان غیور در محل هجوم به بانوی امر به معروف در شیراز حضور استاندار فارس در مراسم ظهر عاشورا
کد خبر : 1858 دسته بندی : اخبار استان تاریخ انتشار : 2024/08/04 - 14:02 – × + دکتر رضوان حکیم زاده در سومین نشست مجازی توسعه در آموزش و پرورش مطرح کرد: عدالت آموزشی در آموزش و پرورش، چالش ها و راهکارها عدالت آموزشی در آموزش و پرورش، چالش ها و راهکارها نشست سوم از مجموعه نشست های توسعه در آموزش و پرورش ایران با حضور دکتر رضوان حکیم زاده، معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، به میزبانی سعید خادمی، رئیس اسبق اداره برنامه ریزی فعالیتهای فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در نشست “آموزش و پرورش و مسئله ی عدالت آموزشی” ، مهم ترین چالشها و راهکارهای بهبود عدالت آموزشی در ایران را مورد بررسی قرار دادیم. دکتر حکیم زاده در این نشست با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی، چنین گفت: “ما باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا همه کودکان به طور مساوی به فرصت های آموزشی دسترسی دارند؟ آیا کودکان محروم و کمتر برخوردار میتوانند به همراه دیگر دانش آموزان به کیفیت آموزش یکسان دسترسی داشته باشند؟ آیا کودکان معلول نیز مانند دیگر کودکان فرصت آموزش و رشد را دارند؟” او در ادامه با اشاره به چالشهای عدالت آموزشی در سیستم آموزشی کشور، بر نیاز به تغییر نگرش و توسعه برنامههای جامع و نوین برای حل این چالشها تاکید کرد. دکتر حکیم زاده مهمترین چالشهای عدالت آموزشی را به شرح زیر برشمرد: ۱. احساس عدم پذیرش و مقبولیت: دانش آموزان با زمینه های اقتصادی و اجتماعی متفاوت، باید احساس پذیرش و مقبولیت داشته باشند تا بتوانند به طور موثر در سیستم آموزشی موفق باشند. ۲. عدم دسترسی به امکانات و فرصتهای آموزش برابر: دانشآموزان معلول باید به امکانات و فرصتهای آموزش ویژه و سازگار با نیازهای خود دسترسی داشته باشند. ۳. نرخ حضور و کسب مهارت پایه: با وجود حضور ۸۰ درصد از کودکان در مدارس، تنها ۷۰ درصد از آنها مهارتهای سواد پایه را کسب میکنند. ۴. تخصیص نبود و تجهیزات ناکافی: عدم تخصیص کافی بودجه و تجهیزات نمیتواند به کیفیت آموزش رایگان و عدالت آموزشی کمک کند. ۵. کیفیت آموزش در مناطق محروم و کمتر برخوردار: کیفیت آموزش در مناطق محروم و کمتر برخوردار با استانداردهای مطلوب تفاوت دارد. ۶. تناسب آموزش با نیازهای جامعه: آموزش باید با نیازهای جامعه و بازار کار تناسب داشته باشد. ۷. کیفیت معلمین و تراکم کلاس: تراکم کلاسها و کیفیت معلمین در مناطق محروم و کمتر برخوردار باید بهبود یابد. ۸. تخصیص بودجه نمیتواند برای همه دانش آموزان یکسان باشد: اعتبارات تخصیص یافته برای آموزش و پرورش باید کافی باشد. ۹. شرایط کار معلمین: شرایط کار معلمین باید عادلانه و حمایت مالی لازم برای آنها فراهم شود. ۱۰. استفاده از نیروهای آموزشی بدون کفایت: استفاده از سرباز معلم و نیروهای آموزش ندیده تنها به احساس عدم عدالت میانجامد. ۱۱. تضاد بین سند تحول بنیادین و سیاستهای عملی: تضاد بین سند تحول بنیادین و سیاستهای عملی در وزارت آموزش و پرورش مشهود است. ۱۲. کمبود نیروهای کمک رسان در مدارس: کمبود نیروهای کمک رسان مانند مربی پرورشی، مشاور و مربی بهداشت در مدارس مشهود است. وی همچنین مهمترین راهکارهای عدالت آموزشی را به شرح زیر دانست: ۱. ترویج مقبولیت و پذیرش دانش آموزان: ایجاد فضای مناسب و برابری برای همه دانش آموزان در مدارس به منظور ایجاد احساس پذیرش و مقبولیت برای همه افراد. ۲. توسعه زیرساخت های آموزشی و تجهیزات مناسب:ساخت مدارس استاندارد و تجهیز آنها به وسایل و امکانات مناسب برای همه دانش آموزان و به ویژه دانش آموزان معلول. ۳. ارتقای کیفیت آموزش و پرورش: افزایش بودجه تخصیص یافته برای آموزش و پرورش و برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در همه مناطق کشور. ۴. آموزش مهارتی و حرفهای و کارآفرینی: ایجاد برنامههای آموزشی مهارتی و حرفهای در زمینههای مورد نیاز بازار کار و تناسب با نیازهای جامعه و ارائه آموزش های کارآفرینی و توسعه کسب و کار. ۵. ارتقای کیفیت معلمین: ایجاد برنامههای آموزشی و تخصصی برای ارتقای توانایی و دانش معلمان به ویژه در مناطق محروم و آسیبپذیر و کاهش تراکم کلاسها در مدارس. ۶. بهبود شرایط کار معلمین: فراهم کردن شرایط کار عادلانه و حمایت مالی لازم برای معلمین و کاهش فاصله در دریافتی معلمین با سایر کارکنان دولت. ۷. استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده:کاهش استفاده از سرباز معلم و نیروهای آموزش ندیده و استفاده از معلمین متخصص و آموزش دیده در همه مناطق کشور. ۸. اجرای کامل سند تحول بنیادین: اجرای کامل سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و حل تضاد بین سند و سیاستهای عملی. ۹. تامین نیروهای کمک رسان در مدارس: تامین نیروهای کمک رسان مانند مربی پرورشی، مشاور و مربی بهداشت در مدارس به منظور ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان. نتیجهگیری: احیای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی و ایجاد عدالت آموزشی در آموزش و پرورش نیازمند توجه و تلاش همگانی است. اشتراک این خبر در :